2014. január 29., szerda

Zsolti tolla - A munkam

 - Gyönyörű az élet – mondta David és elhajította rögtönzött dobverőjét. Blöki elporolt utána. David még kicsit tam-tamozott a vödrökön és a traktor oldalán, majd belépett Ő is az állatok közé.
- Azt mesélted, otthon csatlakoztál a cirkuszhoz. – Nem válaszoltam rögtön. Még csak négy hónapja élek itt, de azért átérzem a tranquilo fogalmát. Összelapátoltam a taligába a lóganét, majd kicsit gyönyörködtem a tájban. Imádom a színeket.
 - Igaz, de el kellett hagynom, mert túl sokan voltak... Megmostad a kacsákat?
 - Koszosak?
Bólintottam.
- Nagyon.
David megkerülte a lovakat és ismét átbújt a pásztor alatt a túloldalt. Szemügyre vette a madarakat a rács mögül. Fejét rázta, aztán leakasztotta a sárga slagot a kampóról és rájuk nyitotta a vizet. Odabent szanaszét röppentek a szárnyasok. Csirkék és pávák közt két retkes kacsa totyogott Davidhez. Háp-háp-háp. Én addigra vizet adtam a szomjas állatoknak, majd gyakoroltam a barigolást. Egy adag táppal csalogattam felénk a báránykát, majd amikor elég közel ért, felpattantam rá, a rémült állat eliramodott. Velem a hátán. Ezek az első lépések. A következő, hogy megtanuljam irányítani is. A tervem, hogy bárányháton indulok mászni. Kresspednek is megfelelően szolgálhat.
- De azért összejött – mondta David és elzárta a vizet. A kacsák hófehéren hápogtak tovább.
- Mármint micsoda?
Jobbjával körbemutatott.
- Hát a cirkusz.

Reggeli után azonnal nekiláttam a főzésnek. A kristálykurzusra tizenketten érkeztek, plusz a család, David és én, az tizennyolc. Ennyi emberre kell főznünk és takarítanunk az elkövetkező másfél hétben. Ráadásul, ma egyedül nekem, mert David bevásárolni ment. A mai menü: Garbanzos con Calabaza, Jázmin rizs, cékla saláta és két nagy alap saláta, amibe beleaprítok mindent. A desszertet letudtam előző éjjel, kókuszos csokis kekszet sütöttem, először életemben. Azt mondták, finom, de érdekes íze van. Aztán, amikor nekiláttam a főzésnek, a nyitott hűtőajtó előtt szembesültem vele, hogy mind elfogyott. Ez persze nem igaz, mert valami apró-apró falat mindig marad egy méretes ételhordóban.
 Elpusztítottam az utolsó morzsákat – valóban érdekes íze van, talán a plusz adaléktól – és kiegészítettem a menüt a cukkinis sütivel.
 Végig néztem a terepen. Elég tiszta? Ez fontos. Így kezdődik mindig. Alapjaiból kell felépítenem az ebédet. Alapjaiból épül fel minden. Olyan ez, mint az élet vagy az írás. Egy üres lap, amit megtöltök gondolatokkal, kacagással, fájdalommal, és ha lehet, értelemmel. Pedig csak egy üres lap valójában. Tiszta – állapítom meg. Garbanzos, avagy csicseriborsó ázik. Előkészítek egy 3 kilós tököt. Ez a calabaza. És most? Körbe nézek, de senki nem válaszol. Egyedül is vagyok a konyhában, leszámítva néhány papagájt és a macskákat, amiket kidobálok az ablakon a napsütötte teraszra. Naplopók! És most? Sose főztem még ezt a menüt. talán ha elkészítek egy kávét, az segít. És most? Ugyan már! ne töketlenkedj! – érkezik egy hang. Körbefordulok, de nem látok senkit. Mostanában nem füstöltem és nem is alkoholizáltam. Húst sem eszem. Testem, elmém tisztul és tisztábban hall, tisztábban lát, mint valaha.
 Igaza van. Ne töketlenkedjek! Így nem fog működni a titkos adalék. A csicseriborsót beleborítom a kuktába. Ha jól emlékszem, meg kell várnom, amíg a szelep enged és valami olyasmi hangot ad ki, hogy suuuu… Onnantól kezdve tíz perc.
 Jól emlékeztem.
 Csak azt felejtettem el, hogy lejjebb kell csavarnom a gázt. Fél perc múlva a konyhát átváltoztattam zuhanyzóvá. A permet fellövellt a plafonra, majd ködként terült szét. A páratartalom felszökkent és az ablak előtt szivárvány futott végig.

Miután feltakarítottam, folytattam a főzést. Meghámoztam a sütőtököt és felkockáztam. Feldaraboltam négy nagy hagymát, majd bekevertem olivaolajjal, hogy jól megszívja magát. Meg is fűszereztem: kakukkfű, bors, piros paprika, só és frissen szedett rozmaring. Hagytam a hagymát, had járja át a fűszeres olaj, addig is feltettem a céklát főni és bekevertem a süti tésztáját. Alakul… Ahogy az idő is. Legkésőbb fél háromra kész kell lennem, fel kell pakolnom a tányérokat, felszelni a kenyeret, szellőztetni a borokat…
 Megtorpantam és figyeltem. Kis szúrós érzés. Csak nem frusztrált vagyok? De igen. Így nem szabad főzni. Félre raktam a kést és a félbecsapott csilipaprikát és csak figyeltem az érzéseimre, gondolataimra. Ez a titok nyitja. A főzés művészet, és én művész emberektől hallottam, hogy érzéseink, gondolataink megjelennek alkotásainkban. És az igazán jó alkotás magával ragadja a műélvezőt. Olyat is hallottam már, hogy maga az élet művészet, és minden, amit teszünk, hatással van a környezetünkre. De én ezzel most nem foglalkozom. Csak a munkámra összpontosítok, csak ez létezik. Se tegnap – se holnap. Se mászás – se írás. Csak a főzés. Ebben kell kibontakoznom. Azt várom, ételemben átadom énem egy kis részét, a gondolataimat, az érzéseimet, hogy… Elmosolyodtam. Magam elé húztam a vágódeszkát és folytattam a darabolást.
 Minden egyes vágásnak értelme van. Imádom elképzelni a zöldség múltjait. Kis magként kezdte, aztán gyarapodott és erősödött. Teli élettel, teli egészséggel. Majd, amikor eljött az idő, leszüretelték és a zöldségeshez vitték. Itt tovább erősödött, hiszen a zöldségek és a gyümölcsök nem halnak meg a szüretnél. Sokszor még itthon is hagyjuk pár napig állni az ablakban, had érlelődjön.

Csili felaprítva a gombával együtt. A cékla megfőtt, úgyhogy ezzel folytatom, mert ez gyorsan kész van és sikerélményt ad. Ez olyan, mint a napi reggeli száz fekvőtámasz. Egy idő után hamar és könnyedén megvan, nem fáraszt, csak felébreszt. De mégis teljesítem a kitűzött célt és ettől érzem magam erősebbnek, nem a puszta gyakorlattól. A céklát meghámozom, felkockázom, só, olaj és almaecet, meg apróra vágott fokhagyma. Kész.
 Az óriástárcsán már serceg a hagyma. Elég fűszert adtam hozzá? Kétely merült fel. Engedek hát a kísértésnek és meghintem megint. Ismerem már annyira magamat, tudom, szégyenlős vagyok. Várok keveset, majd ismét elfog az aggodalom. Nem égettem oda? Nem rontottam el? Biztos túlsóztam, talán még nem késő rendelni pizzát… Hátra lépek és távolabbról szemlélem a művem. Mitől rettegsz, Zsolti? Ez főzés, nem oroszlánszelídítés! Néha mégis úgy érzem. Néha a leghétköznapibb dolog is az. És most, hogy jobban belegondolok, az is. Magamat próbálom szelídíteni.

Visszalépek a tűzhelyhez és a hagymához öntöm a csilit. Megpirítom, majd jöhet a tök, legvégül a gomba, csicseriborsó és szójaszósz. Kész. És még maradt egy órám. Ezalatt eltakarítok, elkészítem a rizst, felpakolom az asztalt, bekészítem a kávét. A saláta olyan színes lett, akárcsak a tavaszi mező a Pilisben. Imádom a színeket.
 A sütit pont akkor lett kész, amikor megérkeztek a vendégek. Hamar akkora hangzavar kerekedett, mint odakint az állatok közt. Éhesek.

Én láttam neki utoljára az evésnek. Szeretem figyelni a reakciókat. Ahogy a hangzavar elült, mindenki a tányérja fölé hajolva ízlelte, ami a villájára került. Tomillo, pimienta negra, pimienta dolce, romero. Igen, ezek mind és még több is, mert attól, hogy ezeket a fűszereket egymás hegyére halmozzuk még nem lesz fenséges vagy fejedelmi. Megnyugodtak és mosolyogtak, sőt, repetáztak. Ez errefelé nem szokás.
 - Milyen volt a főzőcske? – kérdezte David, miután mindenki lelépett. A maradékot kapirgálta a lábas aljáról. Mindig marad egy falat. A spanyolok rendkívül kimértek.
- Pazar – válaszoltam és elmeséltem, milyen aggályaim voltak.
 Valahonnan a régmúltból egy emlék tör elő: kis srác a falon. Be van rezelve, fél a magasban, gyengének érzi magát és a következő fogás túl messze van. Azt hiszem, ez a srác én voltam, úgy tizenhárom évvel ezelőtt. Nem mertem nyúlni, de elengedni sem akartam a falat. A bizonytalanság súlyként nehezedett rám és másodpercről másodpercre csökkent az esélye, hogy feljutok a fal tetejére.
 Sokáig szuggeráltam a fogásokat, mígnem rám szóltak: ne csak nézzem, fogjam is meg! Most – sok év elteltével, sok ezer megmászott méter után – ugyanott találtam magam. Kicsit másként. Ismét tettem egy kört. De azért mindig is hittem a dolgomban. Mert ez is a titokhoz tartozik. A magabiztosság. Ha már elhatároztam, hogy főzök, mászok, vagy egyszerűen csak élek, akkor végig is viszem azt és a lehető legjobb minőségben.
 Kételyek mindig vannak. Kételyünk az énünk gyengébbik része. Segíteni és felülemelkedni kell rajta, nem pedig megkerülni. Ha megfeledkezel róla, berohad.
 - Szóval, pazar – összegeztem. Azt’szem ők is ezt mondták.
- Valóban – majd megrázta a vödröt az orrom előtt. – Nézzük meg, mi a malacok véleménye!


Békesség
Zsolti

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése