2014. január 8., szerda

Zsolti Tolla- Elfujta a Szel.

   Régóta fordulok egy kép segítségéhez, amikor bajban vagyok: Szélben hömpölödő levelek. Azt hiszem ez magyarázatot kíván.

   Jó pár éve zsákutcában találtam magam. Emlékszem, tél volt. Hideg és gyilkos Szelek kínozták, aki kilépett az utcára. Pénzem semmi, de nagy rakás adósság a nyakamban. Meg más is. Szerelmi csalódás. Olyan hitványul éreztem magam, bele se merek most gondolni, félek, ismét megfertőz ez az emlék. Akkoriban a munkánk is sok volt, hétfőtől vasárnapig meló, legtöbbször odakint, ebben a kutya hidegben. A napok összemosódtak és nem lett belőlük más, mint egyetlen, nagy, szürke, büdös tócsa. Ilyennek éreztem az életem.
    Aztán valami történt. Nem tudom nektek elmondani, pontosan micsoda, hisz az a nap se volt más, mint a többi. Dolgoztam, már nem is emlékszem micsodát vagy miért, de el kellett mennem A- ból B-be. A hideg Szélben. És akkor kiélesedett egy kép: falevelek a földön. A Szél felkapta, felém sodorta, majd tovább, es végül messze- messze hordta tőlem. Eleinte még hallottam száraz zörgésüket és láttam, ahogy bukfenceznek a levegőben, de ez is elmúlt és eltűnt, mintha soha nem is lett volna. Csak az emlék maradt meg.
    A levelek a telet, az adósságaimat, a bánatomat jelentették. A levelek a problémáimat jelentették.
    A tél ezután elmúlt, adósságaimat kifizettem, később ismét szerelmes lettem. A probléma eltűnt.
    A tél visszatért, ismét lettek kifizetetlen tartozásaim, megint csak összetörték a szívem. De a Szél mindent elfúj majd ismét.

    Spanyolországban, ha vihar van, akkor valóban vihar van, nem csak olyan himi-humi bolondozás az Égiektől.
    Reggel nagy ricsajra ébredtem. Odakint orkán erejű Szél tombolt. Átfordultam a másik oldalamra, gondolván, ma nem kell megetetni az állatokat reggel. A Szél mindent elfúj. De az álom nem tért vissza, adtam egy esélyt a túlélőknek. Az ablakon keresztül a hegyemet fürkésztem, ami úgy fest, mint egy nagy, alvó sárkány, és én hiszem is, hogy az. Ő vigyáz most rám. A Sárkány tőlünk Észak-Nyugatra verte fel tanyáját, így napszaknak megfelelően változtatja a színét. Most vörösesen izzott a háta, amiből azt a következtetést vontam le, hogy eső lesz, és hogy szép lehet a Napfelkelte. Kifordultam hát az öreg ágyból - nagyot nyögött, recsegve-ropogva felvette eredeti formáját - és neki álltam a reggeli fekvőtámaszoknak. Így kezdődik minden reggel.
    Kicsivel később gumicsizmában feszítek, piros sapkám mélyen a szemembe húzva. Megpödröm a bajuszomat, kezdődhet a munka. A kutyák rohannak felém, ahogy meglátnak. Név szerint: Blöki, Duna,Vajda és a Mocskos Nővérek: Hernyó es Kócos. Blöki szájában mindig lóg valami, ami épp a legkedvesebb játéka. Egy bot, toboz, valami cső, szemét... bármit odahord neked, csak hogy tudd, készen áll az újabb játékra, kergetőzésre-fogócskára.
   Ezúttal egy törött cserép volt a szájában.

    Az állatokat a helyükön találtam. Rendesen végzem a dolgom, így a kikerekedett kedvencekkel még a vihar sem tud kikezdeni. Ismét megpödörtem a bajszom és rázendítettem:
   -Bon dia a tothom! Jó reggelt mindenkinek! Jó reggelt Lovak és Kecskék! Szamarak és Csirkék, Disznók és Varjúk...Van, aki éhes? - A malacok süvöltése még a Szél lármáján is túl tett. Kiporcióztam az adagot és a megszokott sorrendben végeztem a munkám: először a Kecske, akit Rasztának hívok, majd a lovak, vaddisznók, további kecskék és disznók. Ezután következik a nagy takarítás, a törött dolgok megjavítása, és amikor mindezzel megvagyok, végig nézek a munkám gyümölcsén.
   Mi az ott?
   Valamit hátra hagytam, átsiklott felette a figyelmem. Még több törött cserép a földön.

    Nutxo-t a ház előtt találtam. Kíváncsi voltam, mi jár most a fejében. Amióta itt élek, nem halottam elégedetlenkedni, nem hogy dühöngeni.
    - Hola! Que tal? - Kezdtem. Ezt úgy fordítanám le: Szia! Hogy vagy? De a valóságban szerintem ennél többet takar. Többet jelenthet nekik, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy képesek napjában 243-szor mondani, mint egy bűvös mantrát. Szoktam is viccelődni, nagyokat pislantok és amikor kinyitom a szemem ismét, jókat Holazok! Másik kedvencem a Que szócska, úgy működik, mint a Jolly Joker.
    Azonban akkor reggel nem volt kedvem viccelődni. A helyzet túlságosan is komolynak tűnt.
    - Még mindig az Amigod a Szél? - kérdezte. Körbepillantottam, majd annyit feleltem: Örökké.
    Aztán hallgattunk egy sort és néztük, ahogy a vihar letépi a tető egy részét a házról, és messze repíti a szőlősbe. Nutxo elmosolyodott.
    - Milyen erős!
    Ismét hallgatunk egy sort. A Szél nem hagyta abba munkáját: Can Pedro bontását. A fák recsegtek, az Öreg Fenyőről karvastagságú ágak szakadtak le. Akkora volt a hangzavar, mintha háborúban lettünk volna. És most, hogy belegondolok, valóban az is. Soha véget nem érő harc, amit az elemek vívnak.
    A Szél mindent elfúj, a Lángok mindent felemésztenek, a Víz mindent elmos. Házakat, hegyeket, földrészeket. Csak a mi életünk túl rövid, hogy mindezt láthassuk.
    - Milyen erős! És ez csak a szél...

Békesség
Zsolti

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése